Przez wiele lat jajka uchodziły za produkt, który bardziej szkodzi, niż pomaga w utrzymaniu zdrowia. Za powszechność tej opinii odpowiedzialność ponosi zawarty w jajkach cholesterol. A przecież cholesterol jest „zły”. Ale czy każdy? Otóż nie, a na pewno nie cholesterol z jajek. Najnowsze badania potwierdzają, że jajka mają korzystny wpływ na zdrowie. Oto pięć przykładów na ich dobroczynne działanie.

Zmniejszają ryzyko chorób serca

Tak, jajka nie szkodzą, a wręcz wspomagają serce. To dzięki wysokiej zawartości choliny, zaliczanej do substancji witaminopodobnych. Cholina odgrywa fundamentalną rolę w rozkładzie homocysteiny – aminokwasu, który powstaje podczas trawienia białka zwierzęcego. Homocysteina w podwyższonym stężeniu uszkadza śródbłonek, który wyściela naczynia krwionośne. Cholesterol produkowany jest w nadmiarze, by naprawiać uszkodzenia spowodowane przez homocysteinę. Stąd jego wysoki poziom, który w efekcie może powodować zawał serca, chorobę wieńcową i udar mózgu. Spożywanie jednego jajka dziennie można potraktować jako profilaktykę przeciw podwyższeniu „złego cholesterolu” LDL. Ponadto, cholesterol znajdujący się w jajku jest aktywatorem powstawania witaminy D i hormonów płciowych.

Poprawiają pamięć

Wspomniana już cholina jest również budulcem komórek glejowych w mózgu i neuronów, a także stabilizuje strukturę ich osłonek mielinowych. Co to oznacza? Cholina poprawia warunki dla przepływu informacji, a to usprawnia proces zapamiętywania i odtwarzania informacji. Spożycie jajek wzmacnia zdolność koncentracji, zapamiętywania, ułatwia myślenie bez efektu przemęczenia. Warto pamiętać, że cholina jest wyjątkowo ważna w czasie ciąży i karmienia piersią, bo właśnie wtedy kształtuje się mózg i układ nerwowy dziecka. Co więcej, odpowiedni poziom choliny pozwala na szybką regenerację po wysiłku fizycznym.

Chronią wzrok i hamują rozwój zaćmy

Jajka są źródłem wielu przeciwutleniaczy, między innymi zeaksantyny i luteiny, której działanie można porównać do funkcji okularów przeciwsłonecznych: zgromadzona w soczewce chroni ją przed tą częścią promieniowania słonecznego, która jest szkodliwa. Dieta bogata w szpinak, brokuły i właśnie jajka zmniejsza ryzyko zaćmy o 20% i prawie o 40% ryzyko zwyrodnień siatkówki.

Wzmacniają organizm

Jajka przeciwdziałają anemii, podnoszą odporność i poprawiają kondycję kości, zębów i mięśni. Reasumując: jajka pomogą Ci utrzymać nie tylko zdrowie, ale i piękny wygląd. Zawierają żelazo: 1,89 mg żelaza w 100 g, samo żółtko – 2,73 mg/100 g i to w najłatwiej przyswajalnej postaci. Dzienne zapotrzebowanie na żelazo wynosi między 10 a 20 mg. Żelazo jest niezbędne do produkcji hemoglobiny i wytwarzania krwinek białych. Hemoglobina transportuje tlen do wszystkich komórek, a białe krwinki są odpowiedzialne za odporność organizmu na zakażenia.

Wspomagają odchudzanie

Jajka należą do najlepszych przyjaciół odchudzających się, ponieważ są bardzo sycące. Zwłaszcza ugotowane na twardo. Co jeszcze ważniejsze, każde jajko to co najmniej 6 gram białka najwyższej jakości i kopalnia innych składników odżywczych (jedyny brak, jaki można zarzucić jajkom to brak witaminy C).

Przekonany o dobroczynnym działaniu jajek? Świetnie! Ale pamiętaj, że włączając je do jadłospisu, trzeba zachować rozsądek i zadbać o równowagę. Jeśli chcesz, aby Twoja dieta była idealnie dostosowana do Twoich potrzeb, skorzystaj z konsultacji w Naturhouse. Dzięki pomocy dietetyka, dowiesz się nie tylko jak schudnąć,  ale także co zrobić, aby Twoja osobista dieta uwzględniała właściwą ilość składników odżywczych.