Przekazuję jak w bezpieczny sposób osiągnąć mistrzostwo każdego dnia: wicemistrz Polski w Maratonie.

Choroby układu krążenia są jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce. Każdego roku umiera na nie 170 tys. osób, a liczba chorych stale rośnie. Na rozwój niebezpiecznych schorzeń wpływa wiele czynników. Część z nich możemy ograniczyć poprzez zmianę stylu życia. Przede wszystkim dotyczy to diety. Umiejętne ułożenie jadłospisu może nie tylko polepszyć stan naszego, aktywnego serca, ale także zagwarantować nam prawdziwą przyjemność z jedzenia!

 

Choroby układu krążenia
Wysoka zachorowalność na choroby układu krążenia wynika w znacznej mierze ze zmian, jakie zachodzą we współczesnych społeczeństwach. Decydujące znaczenie ma stres, zła dieta oraz predyspozycje genetyczne. Problemy z sercem zawsze wzbudzają niepokój, ale poprzez zmianę nawyków można znacznie zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia lub zapobiec ich rozwojowi. Dla właściwego leczenia kluczowe jest wczesne zdiagnozowanie problemu. Wbrew pozorom choroby układu krążenia dotyczą nie tylko pacjentów w zaawansowanym wieku. Coraz częściej skarżą się na nie także młodzi ludzie, w tym nastolatkowie. Warto przeprowadzać regularne badania okresowe, a w razie wątpliwości lub zaobserwowania pierwszych objawów udać się do przychodni kardiologicznej dla dzieci i dorosłych. Wczesne rozpoznanie problemu pozwoli na podjęcie właściwego leczenia. Powinno również skłonić nas do zmiany stylu życia, w tym przede wszystkim przyzwyczajeń żywieniowych.

 

Dieta a choroby serca

 

To, co jemy, ma olbrzymi wpływ na nasze zdrowie. Z powodu niewłaściwego jadłospisu cierpi jednak nie tylko żołądek, ale również serce i cały układ krążenia. Znacznym zagrożeniem dla naszego zdrowia i życia jest miażdżyca, do której doprowadza podwyższony poziom cholesterolu. W jej wyniku naczynia krwionośne ulegają degeneracji, co może wiązać się nawet z niedokrwieniem mózgu, udarem, pęknięciami naczyń oraz rozwojem choroby wieńcowej. Bardzo często skuteczną formą walki z chorobą jest zmiana diety. Szacuje się, że w ten sposób możemy obniżyć poziom cholesterolu we krwi aż o 10% – w wielu przypadkach to zmiana ratująca życie.

Co jeść?

Przede wszystkim pokarm o mniejszej zawartości tłuszczu – lepiej zrezygnować z tłustych serów, mięs i nabiału, warto zastąpić je dużymi porcjami warzyw i owoców. Należy również pamiętać o ważnej roli olejów roślinnych oraz ryb – znajdują się w nich kwasy tłuszczowe, które dbają o optymalną pracę układu krążenia. Białe pieczywo lepiej zastąpić ciemnym, warto urozmaicić dietę o kasze, rośliny strączkowe i płatki owsiane. Ludzie z sercowymi kłopotami bezapelacyjnie powinni zrezygnować z używek – duże dawki alkoholu oraz palenie tytoniu podnosi poziom cholesterolu i jest niezwykle niebezpieczne dla zdrowia układu krążenia.

 

 

Dieta śródziemnomorska dla serca

Z dobroczynnego wpływu na serce słynie zwłaszcza kuchnia śródziemnomorska. Nie bez przyczyny to właśnie mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego najrzadziej zapadają na schorzenia układu krążenia. W znacznej mierze wynika to z potraw, które spożywają. Opierają się głównie na dużych porcjach świeżych owoców i warzyw, kaszach, pełnoziarnistych makaronach i pieczywie. Tłuste i ciężkie mięso zastępują rybami i owocami morza. Niezwykły smak zapewniają z kolei wyjątkowe przyprawy, które jednocześnie ułatwiają trawienie i przyspieszają metabolizm. Dzięki temu, chociaż ważne miejsce w diecie śródziemnomorskiej odgrywają makarony i wypieki, zaleca się ją osobom chcącym pozbyć się zbędnych kilogramów oraz obniżyć poziom cholesterolu. Posiłki można również uzupełnić kieliszkiem wytrawnego, czerwonego wina, które również wpływa na poziom „złego” cholesterolu. Oprócz doboru właściwych składników ważny jest również sposób przyrządzania potraw – należy unikać smażenia w wysokich temperaturach (najlepiej potrawy gotować, dusić lub gotować na parze), nie można wykorzystywać kilkukrotnie tej samej oliwy. Zmianę w jadłospisie najlepiej uzupełnić o zmianę w trybie życia – wskazane jest podtrzymanie aktywności fizycznej i obniżenie poziomu stresu.