Od wielu lat łosoś cieszy się bardzo dużą popularnością wśród Polaków. Delikatny smak spowodował, że zyskał uznanie nawet wśród osób zarzekających się, że owoce morza i ryby to nie do końca ich kulinarna bajka. Warto zaznaczyć, że oprócz niewątpliwych walorów smakowych, łosoś to także cenny dla organizmu produkt, który powinien jak najczęściej pojawiać się w menu.

Łosoś jest bogaty w kwasy omega-3

Dlaczego jedzenie łososia (zarówno w wersji pieczonej, jak i wędzonej, np. w postaci zestawów sushi z Sushi Tokyo) jest tak zalecane? Przede wszystkim dlatego, że łosoś to źródło cennych dla organizmu kwasów omega-3. Ten składnik odpowiedzialny jest m.in. za zapobieganie nowotworom oraz obniżanie poziomu trójglicerydów we krwi. Kwasy omega-3 przyczyniają się do poprawiania koncentracji i pamięci, a także mogą redukować zmęczenie i stres. Według niektórych specjalistów, kwasy omega-3 są także odpowiedzialne za hamowanie rozwoju choroby Alzheimera. Co więcej, w łososiu znajdują się kwasy omega-6, które obniżają poziom cholesterolu, a do tego wspomagają pracę układu pokarmowego i układu hormonalnego.

Łosoś zawiera wartościowe mikroelementy

Kolejnym z powodów, dla których warto jeść łososia, jest obecność w nim wartościowych mikroelementów. Które z nich znajdują się w rybie? Na pewno selen i cynk, które przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, a do tego mają kluczowe znaczenie w budowaniu odporności i pomagają zachować skórze i włosom zdrowy wygląd (zwłaszcza cynk). Ponadto, łosoś bogaty jest też w jod (podobnie jak wspomniane wyżej składniki jest cenny dla osób borykających się z problemami z tarczycą) oraz potas, regulujący działanie układu krwionośnego oraz nerwowego.

Łosoś to witaminowa bomba

W parze z mikroelementami idą także witaminy. A ich w łososiu jest całkiem sporo! Na pewno można znaleźć witaminę A, która wspiera układ oddechowy, a do tego może pochwalić się zbawiennym wpływem na wzrok. Oczywiście, łosoś ma także całkiem sporą ilość witaminy C oraz witaminy D, doskonale wpływającej na kości. Wśród wielu witamin obecnych w łososiu są też witaminy z grupy B: tiamina, ryboflawina i cyjanokobalamina, które przede wszystkim pomagają zwalczać anemię i napięcie wynikające ze stresu.

Jak więc widać, powodów do jedzenia łososia jest całkiem sporo. Ważne jednak, aby kupowana ryba pochodziła od sprawdzonych producentów, bo tylko takie smakołyki mogą poszczycić się wspominanymi wyżej właściwościami.

  • Ma

    Uwielbiam łososia. Odkąd przerzuciłam się na diete rybną to naprawdę doskonale się czuję. Ważne jest by łosos był z dobrej certyfikowanej hodowli

  • Romek Andrzejczuk

    ktoś napisał szczerą prawdę o łososiu. I dobrze bo ta ryba, włączając łososia norweskiego, zasługuje na wszelkie pochwały.