Cukrzyca typu II nazwana została przez ONZ epidemią XXI wieku, ponieważ zapadalność na nią gwałtownie wzrasta od kilkunastu lat. Szacuje się, że tylko w Polsce cierpi na nią około 3 milionów osób, a na całym świecie nawet 400 milionów. Zachorowania na tę chorobę cywilizacyjną wielu pacjentów mogłoby uniknąć. Jak udowodniły ostatnie badania, jednym ze sposobów na profilaktykę cukrzycy jest aktywność fizyczna

Czy faktycznie aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę ?

Cukrzyca typu II nazwana została przez ONZ epidemią XXI wieku, ponieważ zapadalność na nią gwałtownie wzrasta od kilkunastu lat. Szacuje się, że tylko w Polsce cierpi na nią około 3 milionów osób, a na całym świecie nawet 400 milionów. Zachorowania na tę chorobę cywilizacyjną wielu pacjentów mogłoby uniknąć. Jak udowodniły ostatnie badania, jednym ze sposobów na profilaktykę cukrzycy jest aktywność fizyczna.

Czynniki zwiększające ryzyko zachorowania na cukrzycę

Cukrzyca występuje w dwóch odmianach – typu I i II. Cukrzyca typu I polega na niedostatecznym wydzielaniu przez organizm insuliny odpowiedzialnej za obniżanie poziomu cukru we krwi, z kolei cukrzyca typu II, która dotyczy 90% pacjentów, wiąże się z obniżoną wrażliwością organizmu na działanie insuliny, która prowadzi do hiperglikemii. Podatność na oba typy cukrzycy jest dziedziczna, jednak szczególnie w przypadku cukrzycy typu II istnieje cała grupa czynników ryzyka, która zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się choroby. Do czynników tych należą przede wszystkim:

• otyłość
• wiek powyżej 45 lat
• nadciśnienie
• brak aktywności fizycznej
• palenie tytoniu
• przebyta cukrzyca podczas ciąży
• niewłaściwa dieta, zawierająca nadmiar cukru.

Powyższa lista dość jednoznacznie wskazuje na to, że na cukrzycę narażone są w szczególności osoby z nadwagą i prowadzące niezdrowy tryb życia.

Znaczenie aktywności fizycznej w zapobieganiu cukrzycy

Większość chorych na cukrzycę boryka się z otyłością, do której doprowadziła ich zła dieta oraz siedzący tryb życia. Według prof. Roy’a Taylora z Newcastle University odkładający się w trzustce tłuszcz zaburza produkcję insuliny i dlatego wskutek utraty wagi w wielu przypadkach istnieją spore szanse na cofnięcie się cukrzycy. Zarówno w utrzymaniu prawidłowej wagi, jak również w odchudzaniu kluczową rolę odgrywa odpowiednia dawka aktywności fizycznej. W przypadku profilaktyki cukrzycy jest ona ważna jednak także pod innym względem. Jak wykazali naukowcy z University of Minnesota, wyższa o 8-11% wydolność oddechowo- krążeniowa, którą można osiągnąć, ćwicząc 40 minut 5 razy w tygodniu, obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę o 0,1%. Jeśli komuś wydaje się, że jest to niewiele, być może przekonają go inne badania. Badacze z University Collage London stwierdzili, że umiarkowane ćwiczenia takie jak szybki marsz lub jazda na rowerze przez 150 minut tygodniowo zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II aż o 26%. Właśnie taki zakres ćwiczeń zaleca więc jako profilaktykę cukrzycy Brytyjski Departament Zdrowia.