Jak upolować idealne buty? cz.3

Jak upolować idealne buty? cz.3

obrazek_news

PRONACJA

Jeżeli znajdziesz się w sklepie biegowym lub w otoczeniu starych wyjadaczy biegania w końcu nieuchronnie usłyszysz słowo „pronacja”. Co ono oznacza? Otóż sama czynność biegania to nie tylko stawianie stóp jedna za drugą w tempie szybszym niż chodzenie. Bieganie to bardziej skomplikowany proces biomechaniczny. Większość biegaczy (za wyjątkiem tych biegających „z palców”) ląduje na ziemi zewnętrzną częścią pięty. Następnie, cała stopa stopniowo dotyka ziemi kierując się lekko do wewnątrz – i to właśnie ten moment lądowania i kierowania się lekko do wewnątrz nazywany jest pronacją. W końcu, pięta odrywa się stopniowo od podłoża w miarę jak stopa przetacza się w kierunku palców aż do momentu wybicia, co jest wspomagane odpowiednimi siłami kierującymi do przodu. Powtarzalność tych ruchów sprawia, że człowiek biegnie.

Pronacja sama w sobie nie jest niepoprawna, ponieważ pomaga stopom i nogom zneutralizować siły uderzenia o podłoże. To nadmierna pronacja, czyli większy niż normalnie skręt stopy do wewnątrz, może powodować ryzyko kontuzji. Używa się tu również terminu nadpronacja. Biegacze ze stopą płaską lub iksami to właśnie Ci, którzy narażeni są na cierpienia z powodu nadmiernej pronacji.

Biegacze, którzy nadmiernie pronują potrzebują „prostego” buta ( w przeciwieństwie do tego, który jest zakrzywiony na czubku), ze stabilną podeszwą zapewniającą kontrolę prowadzenia stopy tak, aby zneutralizować kierowanie się stopy do wewnątrz.

O wiele rzadziej mamy do czynienia z niedostateczną pronacją. Osoby, które niedostatecznie pronują zazwyczaj mają za mało elastyczne stopy, często też wysoko wysklepiony łuk śródstopia i kiedy lądują na ziemi ich stopa nie wykonuje ruchu do wewnątrz. W rezultacie przyjmuje na siebie o wiele większe obciążenie. Biegacz, który ląduje jak tona cegieł i jednocześnie niedostatecznie pronuje potrzebuje buta z bardzo dużą dawką amortyzacji, aby zneutralizować taką siłę.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY POSZCZEGÓLNYCH RODZAJACH STÓP?

Jeżeli masz stopę płaską/pronującą:

  • Szukaj butów na platformie neutralnej lub połowicznie zakrzywionej – dla stabilizacji i maksymalnego wsparcia dla wewnętrznej części stopy
  • Szukaj takich cech jak wsparcie od wewnętrznej strony buta (materiał o większej gęstości) aby zredukować kierowanie się stopy do wewnątrz
  • Szukaj butów z pianką amortyzującą wykonaną z poliuretanu lub MoGo dla lepszego wsparcia i umiarkowanej amortyzacji
  • Szukaj zewnętrznej części podeszwy wykonanej z gumy węglowej – dla większej wytrzymałości

Jeżeli masz stopę wysoko wysklepioną/supinującą:

  • Szukaj butów na platformie zakrzywionej lub krzywej aby wspomóc twój naturalny ruch stopy
  • Nie potrzebujesz dodatkowego wsparcia w środkowej części stopy
  • Szukaj pianek podeszwowych z EVA lub MoGo, które zapewniają najbardziej miękką amortyzację i zarazem są najlżejsze
  • Szukaj butów z bardziej miękką i lżejszą podeszwą o większej elastyczności
  • Niektóre buty charakteryzują się kombinacją cięższej i bardziej wytrzymałej gumy węglowej pod piętą oraz lekkiej gumy tłoczonej w przedniej części podeszwy, aby but był bardziej elastyczny.

Jeżeli masz stopę neutralną/idealną:

  • Szukaj butów na platformie prostej lub połowiczne zakrzywionej
  • Chociaż najprawdopodobniej nie masz żadnych większych problemów z kontrolą ruchu stopy,  możesz zastanowić się nad butem ze wsparciem w środkowej części podeszwy aby lepiej kontrolować ruch stopy.  
  • Szukaj butów z umiarkowaną amortyzacją, takich jak pianka podeszwowa wykonana z materiałów o dwóch różnych gęstościach. Mieszanka, np. EVA i poliuretanu czy MoGo, zapewniają lekkość a jednocześnie wytrzymałość.
  • Szukaj butów z wytrzymałą gumą węglową lub kombinacji cięższej i bardziej wytrzymałej gumy węglowej pod piętą oraz lekkiej gumy tłoczonej w przedniej części podeszwy

foto: www.skarzyński.pl; www.asics.pl

Powrót