Zaczynasz przygodę z kolarstwem i triathlonem? Zobacz, jakiego roweru potrzebujesz. 5 modeli szosowych w rozsądnej cenie, dopasowanych do Twoich możliwości (i portfela).
Przyjrzałem się ofercie na polskim rynku. Jeśli rozważasz zakup pierwszego poważnego sprzętu do startu w triathlonie, masz dwa wyjścia.
- Zdecydowanie się na produkt używany.
- I na rower pachnący nowością.
Przerabiałem ten temat i o ile środowisko w tej sprawie mocno naciska na rozejrzenie się za solidną używaną szosówką, o tyle wymaga to niemałej wiedzy, lub zdania się na kogoś zaufanego. W mojej opinii optymalnym wyjściem dla amatora jest zakup nowego roweru. Dopasowanego do Twoich możliwości finansowych, umiejętności i postawionych celów. Taki wybór pozwoli spać spokojnie i zepchnąć dodatkowe problemy i wydatki na dalszy plan. Część osób się ze mną nie zgodzi, ale przyjmijmy tutaj wariant bezpieczny. Dlaczego? Wejdź na allegro czy dowolny inny portal gdzie znajdziesz używany sprzęt rowerowy. A teraz znajdź używaną szosę, w odpowiednim dla Ciebie rozmiarze i w odległości bliższej niż kilkaset kilometrów. To nie takie proste.
Osobną kwestią, którą poruszę w innym materiale jest rower używany, ale składany na zamówienie (i niekoniecznie jest to duży wydatek).
Pierwszy szosowy rower do triathlonu
Oczywiście rozróżniamy rowery szosowe i triathlonowe. Natomiast w naszym wypadku (czyli osoby, która zaczyna poszukiwania) bardziej uniwersalny i przede wszystkim tańszy, będzie rower szosowy. Który z powodzeniem, przez dłuższy czas umożliwi nam trening i starty w triathlonie. Aż do momentu zrobienia naprawdę znaczącego postępu. To nie sprzęt wygrywa zawody. I o ile jest bardzo mocnym wsparciem, o tyle na tym etapie, więcej zależy od Twojej systematyczności i zapału.
Oferta na polskim rynku
Dla początkującego i amatora, wybór wcale nie jest aż tak przytłaczający. Ja najpierw przyjrzałem się ofercie polskiej firmy Romet, która ma 5 modeli szosowych, zróżnicowanych według ceny i możliwości jakie dają. Dlaczego? Konkurencja na tym polu oferuje mocno rozstrzeloną ofertę, a poza tym do alternatyw przejdziemy w innym materiale.
Akcent patriotyczny?
Romet to polska firma z tradycjami, z której sprzętem sam mam do czynienia. Wywodzące się tradycji kolarskich tej marki, dawne Jaguary i Huragany są nadal bardzo cenione. Jaguarami jeździły polskie ekipy zawodnicze i kluby kolarskie. Nawet Ryszard Szurkowski w swoich pierwszych Wyścigach Pokoju w końcu lat 60. Dlatego jeśli podchodzisz do roweru pod nieco dziwnym kątem (prestiżu), to tutaj nie ma się, czego wstydzić.
Powinien Ci jednak towarzyszyć pragmatyzm, w czym oferta Rometa akurat pomaga. Jest skrojona liczbowo od 1 do 5. Czym wyższa liczba – tym wyższy, lżejszy (i droższy) model. Proste i przyswajalne. Każdy z nich jest dostępny w 4 rozmiarach ramy: 52, 54, 56 i 58 cm.
Rower do triathlonu dla początkującego:
Tutaj znajdziecie ofertę rowerów szosowych Romet: KLIK
Romet Huragan 1.0: 2899 zł
Ten model będzie Ci służył do treningu i do startów w triathlonie. Białe barwy na rok 2016 to podstawowy Huragan. Pozwoli nieco zaoszczędzić i dokonać innych niezbędnych zakupów (a uwierz mi będzie takich sporo, nawet mocno oszczędzając). Waży 10 kilogramów i w swojej kategorii oferuje naprawdę dobry stosunek jakości do ceny. W całości wykonany z aluminium Al 6061 Lite (rama i widelec). 3-biegowa kaseta z przodu i 9-biegowa z tyłu. Czyli sprzęt 24 biegowy: dla początkujących.
Romet Huragan 2.0: 3249 zł
18 biegowy, o kilogram chudszy od swojego młodszego brata. Jeśli masz nieco więcej gotówki, to warto postawić na redukcję wagi. To kategoria, którą oszukasz jedynie samemu gubiąc zbędne kilogramy. Ale przecież nie można tego robić w nieskończoność i kiedy już przyjdzie forma, to ten dodatkowy kilogram na trasie potrafi zrobić różnicę. Huragan 2.0 dodatkowo posiada widelec wykonany z karbonu. To m. in. tutaj uciekła zbędna masa. Napędza go grupa przerzutek Shimano Sora w konfiguracji: 2 biegi z przodu, 9 z tyłu.
Romet Huragan 3.0: 4299 zł
To Huragan, który nosi mnie osobiście. Z jakimi skutkami, dowiecie się później. W genialnej czarnej, matowej kolorystyce. Ze zgrabnie wplecionymi biało-czerwonymi (jakże patriotycznie :)) akcentami. Miałem czystą satysfakcję robiąc mu zdjęcia. Karbonowy widelec, waga wynosząca 9 kilogramów i solidny napęd Shimano Tiagra w niezłej do triathlonu konfiguracji: 2 biegi z przodu, 10 z tyłu. Rama została zaprojektowana w taki sposób, aby schować linki hamulców i przerzutek. To nie tylko dobrze wyglądające, ale przede wszystkim praktyczne rozwiązanie. Ten model to bardzo ciekawy wybór ze średniej półki, dla osoby, która zamierza się rozwijać. Nie szuka sprzętu podstawowego, ale też nie chce szaleć i przesadzać w drugą stronę. Wybór optymalny.
Romet Huragan 4.0: 5299 zł
Starszy brat, tegoroczna nowość. 22 biegowy napęd klasy 105 (Shimano). Rozwiązania ramy i widelca jak w modelu 3.0, wzbogacone o lepsze podzespoły. Rower dla bardziej wymagających, którzy potrafią już wykorzystać przewagę jaką daje lepszy osprzęt. Lub nie chcą w niego inwestować w przyszłości, a po prostu dokładając 1000 zł, dostają sprzęt, którego nie trzeba będzie tak szybko „rozbudowywać”.
Romet Huragan 5.0: 8549 zł
Nowy model marki Romet, debiutujący w roku 2016. Najwyższy model szosowy, w całości wykonany z karbonu. Waga? 2 kilogramy mniej niż rozwiązania aluminiowe: 7 kg. Dostępny w innej konfiguracji rozmiarowej: 51 cm/ 54 cm/ 57 cm. Nawet, jeśli zaczynasz przygodę z kolarstwem/triathlonem i dysponujesz większą gotówką do wydania, poważnie rozważ wybór „karbonu”. To inwestycja długoterminowa, a różnica w wadze jest kolosalna i odczuwalna na każdym kilometrze trasy/treningu. Ja pocieszam się tym, że Hurgan 3.0, na którym jeżdżę ma takie same kolory. I będę mógł się oszukiwać, że mam pod sobą 2 kilogramy mniej. Kto wie, może pomoże? 🙂
Rower specjalnie dla kobiet
Delikatną sprawa jest różnica w budowie ciała mężczyzny i kobiety. Jeśli szukasz roweru do startu w triathlonie, to jest też dedykowana, kobieca szosówka. Co nie znaczy, że nie odnajdziesz się na którymś z Huraganów powyżej 😉
Romet FEN 2016: 4299 zł
Rower szosowy zaprojektowany z myślą o kobietach. 20 biegowa (Shimano Tiagra), aluminiowa konstrukcja, z karbonowym widelcem. Waga tej szosowej damy to 9 kilogramów.
Alternatywom dla zakupu pierwszego/poważnego roweru szosowego dla osoby, która szuka porad w tej kwestii, przyjrzę się w kolejnych materiałach.