Kierunek – zdrowe serce!

obrazek_news

Rekreacyjne bieganie to z pewnością zdrowie, ale jak dobrze wiemy – sam ruch nie załatwi za nas wszystkich potencjalnych problemów, mogących na nas czyhać ze strony układu krążenia. Regularne treningi powinna wspomagać dieta bogata w składniki korzystnie wpływające na nasze serce. Oto produkty, które większość z nas ma w swojej kuchni, ale wcale nie podejrzewa ich o działanie korzystne dla kondycji swego najbardziej „zapracowanego” mięśnia.

Gorzka czekolada

Wielu z nas nie potrzebuje jakiejś specjalnej okazji do zjedzenia kilku kostek czekolady. Dziś mamy dla Was jeszcze jeden argument za: osoby, które regularnie jedzą czekoladę obniżają o ok. 37% ryzyko zapadnięcia na choroby serca, a o 29% – ryzyko udaru mózgu niż ci, którzy jedzą ją rzadko lub wcale. Takie wyniki przedstawił w 2011 roku British Medical Journal.

Twój wybór: Ciemna czekolada o zawartości co najmniej 70% kakao zawiera flawonole, które pomagają obniżyć ciśnienie, poprawić przepływ krwi i zapobiegają rozwojowi wolnych rodników.

Cynamon

Piękny kolor i niezapomniany aromat to niejedyne zalety tej przyprawy.Wiele badań , że spożywanie od 1 do 6 gramów bogatego w antyoksydanty cynamonu dziennie (ok. ½ do 3 łyżeczek) powoduje obniżenie poziomu cukru na czczo o 29%, zaś trójglicerydów nawet o ponad 30%. Dla biegaczy i innych osób aktywnie spędzających czas, ważne będzie z pewnością to, że wpływa na zmniejszenie bólów stawów oraz bólów i sztywności mięśni.

Twój wybór: Cynamon to doskonale rozgrzewająca przyprawa. Podstawa zimowych pierników i grzańców. Zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym powinniśmy po niego sięgać, zwracając wszakże uwagę na jego pochodzenie. Badania na niektórych gatunkach zwierząt wykazały szkodliwy wpływ zawartej w cynamonie kumaryny. Nie ma badań potwierdzających jej szkodliwość w odniesieniu do ludzi, jednak warto wiedzieć, że najmniej kumaryny zawiera cynamon cejloński, a najwięcej chiński cynamon kasja.

Ziemniaki

Do tej pory byłeś przekonany, że ziemniaki to tylko skrobia i puste kalorie? Nic bardziej mylnego! Badania uczonych z University of Scranton w Pensylwanii wykazały, że regularne spożywanie ziemniaków przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi nawet o kilka procent.

Za zdrowotne właściwości ziemniaków odpowiadają między innymi antyoksydanty, występujące przede wszystkim – choć nie tylko – w fioletowej odmianie ziemniaków. Ponadto warzywo to bogate jest w potas, pierwiastek, który pomaga kontrolować ciśnienie krwi, a ponadto – co szczególnie ważne dla biegaczy – reguluje gospodarkę wodną organizmu. Wraz z potem jest on wydalany z organizmu podczas intensywnego wysiłku fizycznego.  Jego niedobór zaś może powodować skurcze mięśni nóg, arytmię i uczucie osłabienia.

Twój wybór: Ziemniaki to cenne źródło tego pierwiastka. Przygotowując ziemniaki pamiętaj, że najzdrowsze są te gotowane na parze i to w mundurkach. Ostatecznie mogą być też ugotowane w wodzie. Wspomnianych korzyści dla zdrowia nie przyniosą za to „zamienniki” ziemniaków w postaci frytek lub chipsów.

Zielona herbata

Czas, aby regularne picie tego napoju stało się także twoim rytuałem! Zielona herbata to przede wszystkim doskonałe źródło minerałów i witamin. Udowodniono również, że chroni przed zawałem serca, stymuluje krążenie i reguluje ciśnienie krwi. Dzięki zawartości katechiny obniża poziom cholesterolu. Osoby planujące dłuższą aktywność docenią z pewnością to, że wzmacnia ona koncentrację na podobnym co kawa poziomie, ale działa mniej gwałtownie i dłużej.

Twój wybór: Aby wydobyć wszystkie cenne właściwości zielonej herbaty należy zaparzać ją wodą o temp. 60-85 st. C, a przed właściwym parzeniem  herbatę „umyć”, czyli sparzyć ją na kilkanaście sekund, napar wylać i dopiero wówczas przystąpić do właściwego parzenia. Warto kupować herbatę w liściach a nie w torebkach, gdyż ta zwykle jest gorszej jakości.

Awokado

W Polsce wciąż jeszcze niezbyt popularne, a szkoda. Ten „tłusty owoc” to prawdziwa bomba witaminowa. Znajdziemy w nim znaczne ilości błonnika, potasu, kwasu foliowego oraz witamin: B6, C, E i K.

Awokado obniża poziom „złego” cholesterolu LDL dzięki dużej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Działa też korzystnie na stawy, a to z kolei dobra informacja dla wszystkich biegaczy. Zwykle jego ceny są dość wysokie, jednak w lutym i marcu ich cena jest najbardziej korzystna.

Twój wybór:

Awokado ma 160 kalorii w 100 gramach. Doprawione solą, pieprzem lub na przykład czosnkiem może stać się smacznym i zdrowym zamiennikiem masła. Wybierając awokado w sklepie zwróć uwagę, aby owoc nie był przejrzały – lepiej kupić owoce jeszcze nie w pełni dojrzałe i zostawić w domu na 1-5 dni. Wówczas będziesz mógł cieszyć się w pełni jego smakiem i wartościami odżywczymi.

foto: http://www.foodsubs.com/Photos/potatoes-group.jpg, http://3.bp.blogspot.com/-LgCtccA2TOc/UJZ5APXtipI/AAAAAAAAARA/iWIVSZW0yGA/s1600/green-tea.jpeg, http://www.shape.com/sites/shape.com/files/imagecache/gallery_full_image/photo_gallery_picture_images/dark-chocolate-400.jpg, http://img2.timeinc.net/health/images/slides/avocado-heart-400×400.jpg, https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQFkbQL9PR6RVNeaqDByofGScv0yzbqYfQyC6AmorxPymqqvd6v