Witajcie, cała biegająca społeczności. Od 2008 r. jestem pozytywnie zakręconym biegaczem amatorem a od 4 lat również emerytem. Bieganie po...

8 kluczy do „samozadowolenia” mających bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie, efektywność treningową i życiową. MAF nie zakłada ograniczeń wiekowych, wagowych i zdrowotnych. Liczą się chęci i konsekwencja w działaniu.

Właśnie jestem po lekturze najnowszego artykułu Phila Maffetona nt. Metodologii MAF, którego treści uważam za na tyle istotne dla wszystkich podążających jego metodą treningową, a nawet dla tych którzy jeszcze nie podjęli wysiłku aktywności biegowej, że od razu piszę ten tekst.

Jak już wiemy z wcześniejszych artykułów metoda  MAF (czyli Maximum Aerobic Function) to system treningowy opracowany w USA na początku lat 80-tych XX w. przez Dr Phila Maffetona, który cały czas jest doskonalony.  Pozwala on na zbalansowanie trzech głównych czynników wpływających na nasze codzienne „samozadowolenie”, osiągane poprzez odpowiednią dietę, aktywność fizyczną i redukcję stresu.


Trening MAF jest odpowiedni dla każdego kto chce: poprawić swoją wydolność, spalać nagromadzony w organizmie tłuszcz, poprawić pracę mózgu oraz zwiększyć swoją wytrzymałość, siłę i szybkość
a także przede wszystkim unikać kontuzji !
WAŻNE: MAF nie zakłada żadnych ograniczeń wiekowych, wagowych i zdrowotnych a liczą się chęci i konsekwencja w działaniu.

Klucze „samozadowolenia”
Dr Maffetone, przez prawie 40 lat doskonalenia swojej metody, zidentyfikował 8 kluczowych komponentów mających bezpośredni wpływ na nasze samopoczucie, efektywność treningową i życiową.

1. Nietolerancja węglowodanów – czujesz się zmęczony, śpiący, masz wzdęcia albo dla odmiany czujesz głód a ponadto tłuszczyk z Twojego brzucha nie znika a nawet go przybywa to może być oznaką, że Twój organizm nie toleruje węglowodanów. Najlepszym sposobem będzie wykluczyć je z diety na jakiś czas (np. 2 tygodnie) i zobaczyć jak organizm zareaguje. Po tym okresie można po kolei włączać je obserwując, które z nich negatywnie wpływają na nas. Jak już we wcześniejszych artykułach pisałem najgorszy wpływ na nasze zdrowie mają węglowodany wysoko przetworzone, których powinniśmy unikać.


2. Prewencja stanów zapalnych organizmu – cierpisz na ciągłe bóle mięśni, alergie, astmę, problemy skórne lub jelitowe, to mogą być symptomy stałych stanów zapalnych organizmu. Kluczem do poprawy Twojego stanu zdrowia a tym samym samopoczucia powinna być odpowiednia dieta oparta na jedzeniu zdrowych produktów. Z naszego menu winniśmy raz na zawsze pozbyć się tzw. śmieciowego jedzenia.


3. Odpowiedni poziom witaminy D w organizmie – pewnie większość czytelników zdaje sobie sprawę jak bardzo istotny wpływ na nasz organizm może mieć niedobór tej witaminy. Upośledzenie umysłowe, kruchość kości, słabe mięśnie czy ciągłe zmęczenie to tylko niektóre objawy. Niestety w kraju takim jak Polska kiedy prawdziwego Słońca w ciągu roku mamy niezbyt wiele warto suplementować się witaminą D najlepiej w połączeniu z K2MK7.

Foto: Poradnik zdrowie.

4. Odpowiedni poziom kwasu foiliowego (witaminy B) w organizmie – ta witamina jest kolejną nie mniej istotną dla naszego organizmu. Pomaga w prewencji poważnych schorzeń, między innymi nowotworów, problemów kardiologicznych, cukrzycy, chorobie Alzhaimera czy osteoporozie. Więc nie żałujmy w naszym jadłospisie warzyw, roślin strączkowych, owoców jajek i mięsa a szczególnie wątróbki. 

Niby oczywiste


5. Budowa systemu aerobowego – w zasadzie nie będę powielał kilku wcześniej napisanych artykułów, które dają wykładnię tego systemu.


6. Kontrola stresu – nawet kiedy już odżywiamy się właściwie a także ćwiczymy fizycznie stres emocjonalny, biochemiczny i fizyczny może zrujnować nasze wysiłki.  Dlatego naucz się rozpoznawać co może wpływać na stres, którego Ty doświadczasz a następnie staraj się te czynniki wyeliminować. Przykładami mogą być, np.: problemy dentystyczne, siedzący tryb życia, dobór obuwia, nadużywanie lekarstw, zanieczyszczone powietrze czy też niesprzyjające warunki pracy, itp.


7. Dobrze (lepiej niż przeciętnie) funkcjonujący mózg – nasz mózg kontroluje i zarządza wszystkimi systemami i procesami zachodzącymi w organizmie. Dlatego też istotnym jest aby jego kondycja się nie pogarszała wraz z wiekiem. Zdrowy mózg to także zdrowo funkcjonujące umysł i ciało.
Dobry, mocny sen, właściwa dieta a także stymulowanie mózgu do wysiłku stanowią podstawę do utrzymania go w formie.

Foto: Newsweek

8. Zdrowe „starzenie się” – niestety starzenie się póki co jest nieuniknione ale jednak na jego jakość mamy niemały wpływ. Dlatego też aby jak najdłużej zatrzymać młodość postaraj się żyć w zgodzie z w/w 7 kluczowymi komponentami a dodatkowo znajdź pozytywy w swoim codziennym życiu.

Puenta

Wykorzystanie tej wiedzy  podczas nie tylko aktywności fizycznej ale w codziennym naszym życiu powinno pozwolić Ci żyć zdrowiej z większą radością i chęcią do działania. Ponadto, unikniesz tak nie chcianych kontuzji a przy okazji „wyrzeźbisz” sylwetkę. Twój mózg będzie Ci wdzięczny a możliwe, że i proces starzenia się spowolni.

Może więc warto?
Oryginalny artykuł znajdziecie tutaj: https://philmaffetone.com/method/