Witajcie, cała biegająca społeczności. Od 2008 r. jestem pozytywnie zakręconym biegaczem amatorem a od 4 lat również emerytem. Bieganie po...

Autorytety mówią pijmy dużo wody ponieważ łatwo możemy się odwodnić. Innym razem te same autorytety starają się nas przekonać, że za dużo wody w organizmie może być dla nas zabójcze.

Problem odpowiedniego nawodnienia organizmu „jest stary jak świat” więc wiele już książek i artykułów na ten temat napisano. Tym razem Phil Maffetone w swoim najnowszym wpisie przedstawia pogląd na ten problem.

Jednym razem dietetycy i autorytety medyczne mówią pijmy dużo wody ponieważ łatwo możemy się odwodnić, szczególnie wtedy kiedy jesteśmy aktywni fizycznie. Innym razem te same autorytety starają się nas przekonać, że za dużo wody w organizmie może być dla nas zabójcze.

Wygląda na to, że człowiek to jedyna istota na ziemi, która musi mieć odgórnie określone ile płynów, w tym wody może/musi wypić dziennie – w przeciwieństwie do innych organizmów żywych, które nawadniają się wtedy kiedy potrzebują.

woda-w-organizmie

Na ciężar ciała dorosłego człowieka przypada około 70% wody. W okresie niemowlęcym procent ten sięga aż do 90%. We krwi znajduje się jej około 98%, w mięśniach 75%, nawet kości zawierają około 22% wody. Każda część ciała, aby należycie funkcjonować, potrzebuje odpowiedniej ilości wody.

Ile wody potrzebuje organizm?

Z pewnością aby dowiedzieć się ile tych płynów nasz organizm potrzebuje, a dodać należy, tak jak pisałem w jednym z pierwszych artykułów nie ma praktycznie dwóch takich samych osób, czasem musimy doświadczyć
i ekstremalnych przeżyć. Wszystkie zalecenia o minimum 1,5-2l płynów dziennie na osobę należy przyjmować jako ogólną wykładnię, natomiast ile faktycznie dany osobnik ich potrzebuje zależy od wielu czynników indywidualnych.

Kiedy pić wodę?

Wiemy, że zwierzęta wykorzystują odczucia pragnienia aby decydować o tym kiedy i ile wody wypić. Potrzeba nawodnienia wynika z wielu, w tym również indywidualnych czynników. Najważniejsze z nich to środowisko a przede wszystkim temperatura i wilgotność powietrza, wysokość terenu nad poziomem morza ale także dieta, stan zdrowia czy rodzaj i intensywność aktywności fizycznej. Pragnienie jak wszystkie inne bodźce w naszym organizmie dostarczane jest przez impuls z naszego mózgu, który na bieżąco analizuje informacje z każdej części naszego ciała a w tym przypadku dotyczące potrzeb uzupełnienia płynu.

woda-3

Ta relacja mózg –  ciało jest podstawą do efektywnego zarządzania gospodarką wodną naszego organizmu.

Nie tylko „ciało” potrzebuje wody

Dodać należy, że nasz mózg poza sygnałami odbieranymi z ciała sam też ma swoje „wodne” potrzeby. Ciało może funkcjonować normalnie, w ekstremalnych przypadkach nawet przy kilkuprocentowej utracie wagi spowodowanej odwodnieniem podczas gdy nasz mózg przestaje właściwie działać już przy bardzo niewielkiej utracie płynów. Ostatnie badania Amerykańskiego Instytutu Żywienia dowodzą, że już nawet utrata poniżej 1% masy ciała poprzez wydalenie płynów z organizmu może spowodować zaburzenia w pracy naszego mózgu. Oczywiście znów są to kwestie indywidualne ale spodziewać się należy problemów z pamięcią, koncentracją, nastrojem, depresją czy wszelkiego rodzaju lękami.

Czym grozi odwodnienie?

Zaburzenia te mogą pojawić się bardzo szybko i niespodziewanie ale nawet konsumpcja niewielkiej ilości płynów może również bardzo szybko przywrócić normalny stan.

Pewnie każdy z nas już miał okazję doświadczyć, w wielu przypadkach pewnie nie raz, dziwnych doznań spowodowanych brakiem odpowiedniego nawodnienia naszego mózgu. Ile razy się zdarzyło, czy to w szkole, w podróży, podczas ważnej uroczystości czy spotkania biznesowego,  itp. bo nie było czasu, chęci czy możliwości aby wypić trochę wody. Odwodnienie szczególnie niebezpieczne jest dla dzieci i ludzi starszych, którzy wcześniej będą wykazywali jego objawy.

woda2

Jak ustrzec się przed odwodnieniem?

Nie powinniśmy wypijać duszkiem dużych ilości wody, a jeśli pojawi się uczucie dużego pragnienia lub suchość ust, to znak, że nasz organizm jest już odwodniony – do takich sytuacji nie należy dopuszczać!

  1. Naucz się słuchać własnego organizmu, już niewielki spadek zawartości płynów będzie zasygnalizowany poprzez pragnienie.
  2. Pij wodę z elektrolitami, która lepiej nawodni organizm niż taka bez nich.
  3. Nawet niewielki łyk płynu będzie miał zbawienny wpływ na funkcjonowanie Twojego mózgu.
  4. Pij regularnie, co kilka chwil, niewielkimi łykami.
    Zachowanie zdrowego stylu życia z pewnością wspomoże nasz mózg w utrzymaniu właściwego nawodnienia naszego ciała.
  • Andrzej

    Wszystko fajnie pięknie mamy bardzo dużo możliwości nawadniania. Ale co z tego jak dziś dowiaduje się o kolejnym procesie dotyczącym nieprawdziwej zawartości kolagenu w Oshee. Brawo a ja to piłem.

  • Pingback: Zasady zdrowego odżywiania()