Nie stresuj się

obrazek_news

Dowiedziono, ze stres wywołuje choroby i skraca życie. A dzieje się tak, dlatego, że towarzyszący mu hormon – adrenalina uszkadza naczynia krwionośne, co sprzyja zawałom i udarom. Za to walka ze stresem osłabia nasz system odpornościowy.

Ludzie żyjący dłuższy czas w napięciu i stresie częściej tracą na zdrowiu. Jednak nie każdy rodzaj stresu jest tak samo szkodliwy np. zapał do pracy i energiczne działanie nie idą w parze ze zwiększonym ryzykiem. Szkodliwe dla serca są np. uczucie wrogości, ciągła gotowość do walki, gniewne przemówienia, niecierpliwość, smutek, złość, zawiść, rozpacz, wściekłość czy strach. Stres może również prowadzić do otyłości, ponieważ przeżuwanie pokarmu niektórym pomaga go zredukować. Dlatego nie warto wieczorem objadać się siedząc przed telewizorem uważając, że takie zachowanie ukoi nasze nerwy.

Oczywiście istnieją osoby odporne na stres, albo raczej takie, które umieją sobie z nim radzić, neutralizując jego skutki np. za pomocą ćwiczeń. Podążając za dobrym przykładem – każdy z nas powinien znaleźć swój sposób na pozbywanie się negatywnych emocji. Najprostszą radą jest zmiana otoczenia, a przede wszystkim uprawianie sportu np. jazda rowerem do pracy lub odprężające spacery.

Emocje są w naszych rekach, negatywne emocje jak gniew czy smutek powstają w naszym mózgu i zmniejszają skuteczność działania, powodują ze przedwcześnie się starzejemy i chorujemy. Natomiast z pięknych myśli powstają pozytywne emocje, radość i szczęście, które wspierają układ odpornościowy i mobilizują organizm do samoleczenia. Dlaczego nasze emocje są aż tak skrajne? Odpowiedź nie jest prosta: poprzez wzajemne oddziaływanie myśli, hormonów i systemu odpornościowego. Zdenerwowanie powoduje, ze organizm przez około pół godziny produkuje adrenalinę. Hormon ten napina mięśnie, dodaje siły i energii. Jednak zbyt duża jego dawka powoduje, ze czujemy się spięci, reagujemy gwałtownie i nerwowo. Pamiętajmy, że kiedy coraz bardziej się denerwujemy, jesteśmy nieszczęśliwi, organizm produkuje coraz więcej adrenaliny, co niesie ze sobą negatywne skutki dla naszego zdrowia. Dlatego jeśli czujesz się zestresowany koniecznie przyjmuj witaminy, staraj się więcej wypoczywać, rzucić palenie, przestawić się na zdrową żywność, a przede wszystkim zacznij uprawiać sport – to wszystko pomoże Ci zapanować nad stresem.