Od jakiegoś czasu myślisz o zrezygnowaniu z mięsa? A może masz wrażenie, że drób i wołowina ostatnio zbyt często pojawiają się w Twoim menu? Jeśli tak, koniecznie to zmień i postaw na zdecydowanie zdrowszą opcję – kotlety wegetariańskie. Stanowią one nie tylko pyszne danie dla całych rodzin, ale też świetny dodatek do lunch boxów przygotowywanych do pracy. Nigdy nie jadłeś kotletów wegetariańskich i zastanawiasz się z czego je przyrządzać? Poniżej znajdziesz trzy niezawodne przepisy na bezmięsne kotleciki.

Kotlety kalafiorowe

W kotletach zawsze najbardziej smakowała Ci chrupiąca, przysmażona panierka? Nie martw się! Taki efekt możesz osiągnąć także nie używając do ich przyrządzenia mięsa. Przykładem są kotlety kalafiorowe, które stanowią fantastyczne uzupełnienie obiadu złożonego z młodych ziemniaków i mizerii. Potrzebujesz, oczywiście, kalafiora (jeżeli w warzywniaku trafisz na małe, kup dwa), 2 jajka, bułkę tartą, 3 ząbki czosnku oraz przyprawy takie jak sól, pieprz, słodka i ostra papryka oraz rozmaryn. Kalafiora dokładnie umyj, rozdziel na różyczki i ugotuj w osolonej wodzie. Pamiętaj, że warzywo nie może być zbyt miękkie. Po odcedzeniu tłuczkiem do ziemniaków rozgnieć kalafiorową masę i poczekaj aż nieco przestygnie. Potem dodaj do niej 3 czubate łyżki bułki tartej, przyprawy, jajka i wymieszaj. Uformuj kuleczki, obtocz je w bułce i smaż na małym ogniu aż uzyskają złocisty kolor.

Wegetariańskie pulpety

Chcesz, żeby Twoje wegetariańskie pulpety smakowały jak te marki Primavika? Udaj się na zakupy. Przede wszystkim potrzebujesz kaszę jaglaną, soczewicę, sól, pieprz, oliwę z oliwek, cebulę, czosnek, puszkę pomidorów (latem mogą być świeże pomidory malinowe), 2 cukinie, kurkumę, oraz przyprawę chilli. Od czego zacząć? Ugotuj szklankę soczewicy i szklankę kaszy jaglanej, a warzywa pokrój w drobną kostkę. Najpierw zajmij się przyrządzeniem pulpecików. Połowę przygotowanej cebuli zeszklij na oliwie z oliwek. Następnie dodaj do niej kaszę i soczewicę i wrzuć dwa posiekane ząbki czosnku. Wszystko dopraw solą, pieprzem i kurkumą. Na koniec wymieszaj, uformuj kuleczki i usmaż je na oliwie z oliwek. Do osobnego garnka wrzuć resztę cebuli, cukinię, pokrojone pieczarki oraz pomidory. Całość przypraw kurkumą, chili i gotuj przez 15 minut na małym ogniu. Sos podawaj z pulpetami.

Kotleciki z kuskusem i burakiem

Ostatnio jesz mało buraków? A to duży błąd! To warzywo bogate jest w składniki takie jak kwas foliowy, witamina A, K, E, C oraz żelazo, potas, sód i cynk, które pomagają zapobiegać takim chorobom jak anemia czy nadciśnienie tętnicze. Być może do jedzenia ich przekonają Cię przepyszne kotleciki buraczano-kurkusowe. Co potrzebujesz do ich przygotowania? Szklankę kaszy kuskus, 1 dużego ugotowanego buraka, 4 ząbki czosnku, 2 jajka, sól, pieprz, tymianek oraz oliwę z oliwek. Kaszę zalej wodą i odczekaj aż napęczniej. Na tarce z dużymi oczkami zetrzyj buraka i dodaj do kuskusu wraz z posiekanym czosnkiem i przyprawami oraz jajkami. Całość wymieszaj, uformuj kotleciki (mogą mieć formę płaskich kotletów do burgerów), połóż je na wyścielonej papierem do pieczenia blaszce i polej odrobiną oliwy z oliwek. Piecz co najmniej 25 minut w temperaturze 180°C.

  • Ciamciak

    ja się tak wyleczyłem z burgerów z mięsa. Tzn mięso jem i lubię ale zastąpiłem wkład właśnie takimi pomysłami jak kotlet z ciecierzycy czy kalafiora, dobrze doprawione smakuje super, najadam się za trzech a jest zdrowo i chudo. Także propsy