Sauna i jej wpływ na regenerację

obrazek_news

Sauna była znana chyba każdej wielkiej cywilizacji świata antycznego, a ze względu na swoje uzdrawiające, upiększające i relaksujące działanie przetrwała do dziś i cieszy się cały czas wielką popularnością.

Została wynaleziona w Finlandii, gdzie powstało twierdzenie, że sauna oczyszcza ciało i umysł ze wszystkiego co złe.

Ciepło, wilgotność i zapach panujące w saunie usuwają napięcie mięśni, rozluźniając je. Poczucie błogości i relaksu są ważnym elementem pobytu w saunie, który w ten sposób orzeźwia umysł i zaopatruje nas w dawkę energii. Jej zażywanie ma więc działanie antystresowe i antydepresyjne, obniża ilość hormonów stresu, podwyższa zaś procent endorfin.

Sauna działa pozytywnie na nasz organizm pod wieloma względami: głęboko oczyszcza naszą skórę oraz usuwa toksyny z organizmu. Wysoka temperatura poprawia krążenie, stymuluje pory oraz gruczoły, co sprawia, iż wszelkie zanieczyszczenia wędrują szybko na powierzchnię skóry i są wydalane z organizmu, przyspieszając tym samym jego regenerację.

Sauna może pomóc w przypadku chorób, takich jak: przeziębienie, astma, reumatyzm czy w razie jakikolwiek problemów związanych z bólami stawów czy chorobami serca i układu krążenia, jakkolwiek chorzy nie powinni przebywać w saunie dłużej niż zaleci im lekarz.  Tak zbawienny wpływ sauny wynika z połączenia procesu przegrzania organizmu z procesem ochładzania ciała. Oddziaływanie suchego i gorącego powietrza z okresową dużą wilgotnością powoduje zwiększenie przepływu krwi w organizmie.

Wyróżniamy trzy rodzaje saun, których różnice dotyczą poziomu wilgotności, temperatury oraz samych właściwości oddziaływania na osoby korzystające z wygód sauny:

  • sauna sucha, (tzw. fińska) temperatura wewnątrz waha się w granicach 70 – 120 st C, przy niskiej wilgotności (ok. 10%),

  • sauna parowa, (tzw. rzymska) temperatura w granicach 40 – 50 st C, przy bardzo wysokiej wilgotności (ok. 90%),

  • sauna mokra, temperatura w granicach 60 – 70 st C,  przy średniej wilgotności (ok. 40%).

Saunę suchą charakteryzuje bardzo wysoka temperatura powietrza przy niewielkiej wilgotności. Takie parametry powodują, że naczynia skóry prawie natychmiast się nagrzewają i rozszerzają. Uwalniany w ten sposób pot oczyszcza ciało z nagromadzonych toksyn i wszelkich zbędnych związków. Dla naszych czytelników, istotne niewątpliwie będzie to, że warunki panujące w saunie fińskiej polepszają wydolność organizmu i całego układ krążenia, a także wspomagają procesy metaboliczne.

Sauna parowa natomiast to pomieszczenie o bardzo wysokiej wilgotności i względnej temperaturze. Takie warunki są wręcz idealne do odpoczynku. Mięśnie szybko ulegają rozluźnieniu, znika niepotrzebne napięcie i sztywność, ból pochodzenia stawowego czy mięśniowego zostaje zmniejszony. To ważne dla wszystkich, którzy dużo trenują. Regularne odwiedzanie sauny wzmacnia układ oddechowy i usprawnia pracę serca. Szczególnie poleca się ją osobom, chcącym poprawić stan skóry. Para powoduje, że skóra wolniej się starzeje, jest gładka i elastyczna. Oczyszcza dogłębnie powłoki ciała, dzięki czemu aplikowane po saunie kosmetyki świetnie się wchłaniają. Aby osiągnąć lepszy efekt relaksacyjny dodatkowo można stosować olejki, bądź zioła aromaterapeutyczne.

Kolejną sauną godną polecenia jest sauna mokra. Sami możemy wpływać na mikroklimat pomieszczenia regulując temperaturę i wilgotność według własnych upodobań. Dzięki czemu jest jedną z najpopularniejszych saun. Jej zdrowotne zastosowanie jest podobne jak w przypadku poprzednich kąpieli. Wpływa dobrotliwie na skórę, na układ krwionośny i oddechowy. Znosi wszelkie bóle stawowe, a także doskonale rozluźnia całe ciało.  Przynosi znaczną ulgę psychiczną, wycisza i uspokaja umysł.

Główne wskazania do korzystania z sauny to: zapalenie ścięgien, nadwyrężenie mięśni, bóle reumatyczne i korzonki, zwichnięcia stawów i złamania kości,

Przeciwwskazaniem są: schorzenia ostre i przewlekłe z podwyższoną temperaturą ciała, nadciśnienie tętnicze powyżej 200/120mmg, choroby układu krążenia ze zmianami miażdżycowymi, niewydolność krążenia, organiczne choroby układu nerwowego, płuc, nerek, wątroby, nowotwory złośliwe, grzybica skóry, ostre stany reumatyczne, jaskra.

Podczas pobytu w saunie należy przestrzegać pewnych zasad w trosce o swoje bezpieczeństwo. Jakkolwiek bezpieczna i korzystna w przypadku wielu schorzeń czy problemów, może jednak oddziaływać w sposób niebezpieczny dla organizmu. Zbyt długie przebywanie w saunie bądź przebywanie w zbyt gorącej temperaturze, może być powodem hipertermii – wysokiej gorączki. Osoby starsze oraz dzieci chorujące na serce powinni być szczególni ostrożni. Pod żadnym pozorem nie należy korzystać z sauny będąc pod wpływem alkoholu. W przypadku zawrotów głowy lub zbyt długiego przebywania w saunie, należy popijać wodę drobnymi łykami.

Podsumowując – korzystanie z sauny jest warte polecenia wszystkim naszym internautom! Będziemy zdrowsi, piękniejsi, zrelaksowani, a więc – szczęśliwsi!

Dr inż. Agata Gaździńska

Powrót