Słodkiego, miłego życia!

obrazek_news

W ramach akcji z BROOKSEM ZDROWIEJ pod patronatem firm Brooks oraz Agia Triada zapraszamy do zapoznania się z artykułem dotyczącym cukru i skutków, jakie rodzi jego nadużywanie.

Cukier(sacharoza) jest głównym źródłem węglowodanów, z których czerpiemy energię. Około 55% energii dostarczanej organizmowi powinno pochodzić właśnie z węglowodanów. Cukier jest naturalnym składnikiem warzyw, owoców czy mleka, ale trzeba pamiętać, że jest także dodawany do produktów w czasie ich produkcji oraz podczas przygotowania posiłków w domu. Za sprawą tego „ukrytego” cukru, bardzo łatwo przedawkować jego zalecane spożycie.

Na słodką chwilę nie pozwalaj sobie zbyt często

Cukier występujący w postaci sacharozy (białej, krystalicznej substancji rafinowanej z soku trzciny cukrowej lub buraka) jest niewątpliwie jedną z najbardziej niebezpiecznych substancji dla zdrowia (gdy stosujemy ją w nadmiarze). Rafinacja, pozbawia produkt wszelkich witamin, minerałów, protein. Biały cukier jest tylko przemysłowo przetworzonym związkiem chemicznym, a nie naturalnym produktem żywnościowym. Natomiast inne cukry takie jak fruktoza (występująca w owocach, warzywach, miodzie), laktoza (w mleku) i maltoza (w ziarnach zbóż), są substancjami naturalnymi, zawierającymi wyżej wymienione wartości odżywcze.

Większość z nas zjada więcej cukru, niż nasze organizmy są w stanie przetworzyć na energię.

Wątroba przetwarza wówczas jego nadwyżki na trójglicerydy i odkłada je w postaci tłuszczu albo z produktów ubocznych cukru produkuje osadzający się w żyłach i tętnicach cholesterol.

Światowa Organizacja Zdrowia uznała ograniczenie spożycia cukru jako priorytetowy cel na równi z ograniczaniem soli i tłuszczy nasyconych w naszych dietach. Pamiętajmy, że wystarczająca ilość cukru będzie nam dostarczona przez codzienne jedzenie owoców i warzyw, a także picie słodkich soków.

Lubisz colę? Zobacz, ile kostek cukru kryje w sobie!

Jakie w takim razie czekają nas korzyści jeśli ograniczymy spożycie sacharozy pod postacią batoników, cukierków itp…

  • wzmacniamy układ odpornościowy

  • zapobiegamy gromadzeniu się niepotrzebnego tłuszczu a w efekcie unikamy przybierania na wadze

  • unikamy wielu niebezpiecznych chorób jak cukrzyca czy choroby układu krążenia

Pamiętajmy więc, że cukier z cukierniczki nie równa się z cukrem zawartym w miodzie, owocach czy warzywach. Może również dobrym nawykiem będzie profilaktyczna coroczna kontrola cukru (glukozy) we krwi, aby mieć świadomość czy następna czekoladka będzie tylko czystą przyjemnością czy już ryzykowną zachcianką.

źródła zdjęć: http://www.littleshamrocks.com, http://www.sugarstacks.com

Powrót