Soczystych arbuzów czas!

obrazek_news

Choć nie wszędzie to widać, nadeszło lato! Wraz z nim czas wprowadzić na nasze stoły duże ilości świeżych warzyw i owoców. Jednym z nich jest arbuz… no właśnie – jednym z warzyw czy owoców?

Najbliższymi botanicznie krewniakami arbuza są ogórki i cukinie, a więc bezsprzecznie warzywa. Jednak ich słodycz wielu z nam kojarzy się z owocem…

Arbuzy wykorzystuje się na wiele sposobów – ich sok może być składnikiem napojów, miąższ zaś to dobry „materiał” na orzeźwiający sorbet. Może być także składnikiem owocowych sałatek. Najlepiej jednak smakuje na surowo – w postaci plasterków lub wydrążonych z miąższu kulek.

Arbuz to dla wielu smaczna i bardzo orzeźwiająca przekąska. Latem wielu z nas ma mniejszy apetyt, zdarza się, że podczas upałów w ogóle nie mamy ochoty na tradycyjne potrawy – miseczka świeżych owoców doskonale zaspokoi wówczas nasze pragnienie oraz zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminy i składniki mineralne.

Co siedzi w arbuzie…?

… oprócz pestek oczywiście 🙂

Arbuz (zwany też kawonem) – w ponad 90 % składa się z wody. Doskonale uzupełni więc jej braki, zwłaszcza w gorące dni i pomoże oczyścić nasz organizm z toksyn z uwagi na delikatne działanie moczopędne. Poza tym zajdziemy tam beta-karoten (prowitamina A), kwas foliowy, witaminę C, kwas pantotenowy oraz witaminy: B1, B2, B3 i B6 i minerały: wapń, magnez, fosfor, potas, sód, w mniejszym stopniu także miedź, żelazo i cynk.

Arbuz to także bogate źródło cennych dla naszego zdrowia przeciwutleniaczy – likopenu i glutationu oraz cytruliny, której wpływ na organizm jest ciągle badany pod kątem usprawniania działania układu krwionośnego i wzmocnienia odporności. To ważne zwłaszcza dla biegaczy i osób aktywnych fizycznie chcących poprawić swoje wyniki i osiągnięcia, tak więc warto śledzić postępy badań w tej dziedzinie.

Arbuz w roli głównej – przepisy:

NAPÓJ ARBUZOWY

Składniki:

– pół arbuza

– pół cytryny

– 2-3 łyżki cukru (w zależności od preferencji)

– listki mięty

Przygotowanie:

Miąższ z 2/3 arbuza wykrawamy i miksujemy. Oddzielnie miksujemy sok z cytryny z cukrem oraz listkami mięty i dodajemy go do zmiksowanego arbuza. Następnie całość i wstawiamy do zamrażarki. Gdy zamarznie, miksujemy masę blenderem. Całość możemy udekorować pozostałą częścią arbuza.

SAŁATKA Z ARBUZEM

Składniki:
– 1 puszka ananasów w kostkach
– 3 owoce kiwi
– 0,5 kg truskawek
– 1 plaster arbuza
– maliny
– porzeczki
– serek homogenizowany waniliowy
Przygotowanie:
Zaczynamy od pokrojenia arbuza w niewielkie kostki, usuwając przy okazji wszystkie pestki. Truskawki kroimy na połowy, a kiwi – w plastry. Dodajemy ananasa i mieszamy wszystkie owoce. Na koniec, gdy owoce będą już ułożone w pucharkach lub miseczkach, dekorujemy je łyżeczką serka waniliowego.

info i foto: http://urodaizdrowie.pl/, http://sundaynitedinner.com/ginormous-fruit-salad, http://www.odzywianie.info.pl, http://www.w-spodnicy.pl