Witajcie, cała biegająca społeczności. Od 2008 r. jestem pozytywnie zakręconym biegaczem amatorem a od 4 lat również emerytem. Bieganie po...

Czyli „zwolnij aby przyspieszyć”. Korzystając z kolejnego artykułu Phila Maffetona, dziś kilka zdań na temat rozpoznawania objawów spalania tłuszczu do pozyskania energii przez nasze organizmy.

W jednym z wcześniejszych artykułów pisałem o tym, że aby dostarczyć niezbędną w czasie biegu (zresztą przy każdym innym wysiłku fizycznym również) energię, nasz organizm spala zmagazynowane w nim cukier i tłuszcz. Jak zapewne pamiętacie w Metodzie istotnym jest nauczenie organizmu spalania w większości tłuszczu, który stanowi paliwo o dłuższym efekcie działania (porównanie pieca opalanego drewnem i węglem). Wytrenowanie swojego systemu aerobowego pozwala właśnie na uzyskanie takiego efektu.

waist-measure
Kiedy jednak i jak możemy się dowiedzieć, że nasz organizm przestawił się ze spalania cukru na w większej części spalenie tłuszczu?
Zdecydowana większość ludzi spogląda na wagę i widząc często jej utratę jest przekonana, że już czerpią energię z właściwego źródła. Nic bardziej mylnego, dlaczego? Ano ponieważ tłuszcz jest lżejszy od np. mięśni ale za to objętość ma większą przy tej samej wadze, czyli utrata wagi niekoniecznie może oznaczać zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Więc?
Oczywiście można udać się do specjalistycznego laboratorium medycznego gdzie poprzez tzw. test metaboliczny, zostanie zbadany procentowy udział spalanego tłuszczu i cukru podczas wysiłku przy różnych poziomach Twojego tętna. A wynik jego analizy da nam wówczas odpowiedź na wyżej zadane pytanie.

metabolic-efficiency-testing
Jednak są równie skuteczne w swojej ocenie symptomy, które świadczą o tym, że organizm wykorzystuje w większości tłuszcz. A w dodatku jeśli występują wspólnie w tym samym okresie możemy i bez prowadzenia badań specjalistycznych z prawie 100% pewnością określić, że właśnie tak się dzieje.

Poniżej 7 objawów, które łatwo zaobserwujesz ponieważ nasz organizm je dość wyraźnie sygnalizuje:

• Twoje dotychczasowe ubrania stają się luźne szczególnie w okolicach talii i bioder
• Twoja twarz się wyszczupla a rodzina i znajomi zaczynają się niepokoić czy przypadkiem nie jesteś chory i pytają jaki jest powód, że tracisz na wadze
• Jesteś pełen energii mniej zmęczony, czujesz, że mógłbyś przenosić góry a stany stresu są Ci obce
• Twoje treningi i biegi w jakichkolwiek zawodach wskazują na osiąganie coraz lepszych wyników (test MAF może być też takim wyznacznikiem)
• Coraz dłuższe okresy możesz nie sięgać po jedzenie, po prostu nie czujesz głodu
• Nie masz potrzeby podjadania słodyczy, Twoje uzależnienie od cukru zaniknęło
• Ogólnie czujesz poprawę swojego stanu zdrowia, np. redukujesz lub nawet likwidujesz swoje nadciśnienie, cholesterol i cukier masz w normie, jakiekolwiek stany zapalne się cofają i wiele innych, które mogły powodować Twoje schorzenia również zanikają.

SONY DSC

Tak więc budując swój system aerobowy jednocześnie zwiększasz możliwości wykorzystywania tłuszczu jako paliwa energetycznego a tym samym poprawiasz ogólny stan swojego zdrowia. Wykorzystując powyższe wskazówki w codziennej obserwacji swojego ciała oraz stanu zdrowia i ogólnego samopoczucia pomoże Ci określić czy idziesz w dobrym kierunku.