Wsparcie to nie wszystko – jak pracować nad nadmierną pronacją?

obrazek_news

Po wizycie w specjalistycznym sklepie dla biegacza i wykonaniu wideoanalizy, wielu nas dowiedziało się o nadmiernej pronacji. Część z pewnością była tym faktem co najmniej zdziwiona, żeby nie powiedzieć zawiedziona.

Na początku przypomnijmy, że nadmierna pronacja to większe niż normalnie spłaszczenie łuku śródstopia podczas lądowania stopy na podłożu, powodujące kierowanie się stopy do wewnątrz. Taka tendencja biomechaniczna może zwiększać ryzyko kontuzji. Aby temu zapobiec, sprzedawca zwykle proponuje nam obuwie ze wsparciem. Czym jest owo wsparcie? To materiał o większej gęstości umieszczony na wewnętrznej stronie podeszwy. Jego zadaniem jest zredukowanie ruchu kierowania się stopy do wewnątrz. Wyróżniamy obuwie z:

– lekkim wsparciem (Guidance) – materiał wspierający znajduje się tylko w środkowej części podeszwy

Wsparcie widoczne jako szara część podeszwy. Jest zdecydowanie twardsza od pozostałej części podeszwy

– ze wsparciem (Support, Control) – materiał wspierający umieszczono na odcinku: od środkowej części powierzchni aż do pięty.

Kategoria Support – model Adrenaline GTS 12 – wsparcie obejmuje większą część wewnętrznej części podeszwy

Kategoria Control – model Beast – dla znacznych nadpronatorów. Wspomoże także ciężkiego biegacza.

Nie ulegajmy jednak złudzeniu, że buty załatwią wszystkie nasze problemy. Jeśli nie będziemy ćwiczyć słabych w przypadku osób z pronacją mięśni stóp, buty okażą się tylko skutecznie wspomagającą protezą.

„Głównym celem naszych działań w przypadku zdiagnozowania nadmiernej ruchomości kostki w kierunku przyśrodkowym powinna być praca nad siłą mięśni działających na stawy całej kończyny dolnej oraz poprawa propriocepcji – mówi dr Piotr Wilkosz, fizjoterapeuta. – Praca ta powinna być systematyczna i ciągła. Pozytywne efekty przynosi tzw. „trening krótkiej stopy” – aktywacja grupy mięśni przyczepiających się głównie w obrębie stopy, mających wpływ na jej stabilizację. Istotnym elementem okazuje się także trening świadomej kontroli ustawienia stawów całej kończyny podczas kontaktu stopy z niestabilnym podłożem.”

Warto więc jak najczęściej chodzić boso, wybierając w tym celu miękkie podłoże, np. trawę, piasek na plaży. Możemy także zaopatrzyć się w specjalną poduszkę balansową. Próba utrzymania równowagi podczas stania na niej to doskonałe ćwiczenie, a jeśli jest dodatkowo wyposażona w kolce (tzw. jeżyk), także masaż dla naszych stóp. Pomocne okażą się także ćwiczenia, jakie wielu z nas pamięta jeszcze z zajęć korekcyjnych ze szkoły –  podnoszenie różnych przedmiotów (np. chusteczki) palcami, wspinanie się na palcach. Ważna jest także praca nad poprawą techniki biegu.

Zaniedbanie ćwiczeń oraz źle dobrane obuwie biegowe może skutkować kontuzją.

„Dolegliwości bólowe, na które skarżą się trafiający do mojego gabinetu pacjenci, spowodowane są najczęściej nadmiernym przeciążeniem mięśnia piszczelowego tylnego, w związku z chronicznie powtarzanym ruchem nadmiernej pronacji. W dalszej ewolucji bólu często pacjent uskarża się na ból w okolicy łydki, stawu kolanowego oraz biodrowego” – dodaje dr Wilkosz.

W przypadku bardzo znacznej pronacji, na którą dodatkowo nakładają się duża waga oraz zgłaszane dolegliwości bólowe, sprzedawca może, zamiast obuwia ze wsparciem, zaproponować wizytę u specjalisty zajmującego się doborem wkładek ortopedycznych.

„W takim momencie niezwykle ważne jest, aby wkładki miały możliwość modelowania ich kształtu, by podpierały w bucie całą powierzchnię podeszwową stopy oraz by dawały możliwość zastosowania ich nie tylko w jednym obuwiu – wylicza dr Wilkosz. – Koniecznie więc powinny być to wkładki indywidualnie dopasowane do danej osoby, uwzględniające unikalny kształt oraz dysfunkcje jej stopy.”

konsultacja: dr n. med. Piotr Wilkosz

www.rehabilitacja.pila.pl

Kilka ciekawych i przydatnych w tym kontekście ćwiczeń znajdziecie także w artykule „Żelazna stopa” >>

foto: brooks-running.pl, http://info.georgiamarathon.com, http://www.esklep-medyczny.pl

Powrót

  • Zuzka

    Wg mnie najskuteczniejsze jest do wygodnych butów zapodać dynamiczne wkładki ortopedyczne footwave model support. Na moją nadmierną pronację zadziałały idealnie