Zacznij rok 2015 od detoksu

obrazek_news

Przyda się każdemu. Nie próbuj zaczynać od długiego programu, który możesz łatwo przerwać na skutek nieposkromionego głodu. Zobacz jak poradzić sobie z tym tematem. Bo w obecnym okresie nawet najbardziej wytrwali biegacze mają na sumieniu małe grzeszki 🙂

Postęp cywilizacyjny, chociaż bez wątpienia użyteczny, bywa też niestety bardzo szkodliwy dla naszych organizmów. Każdego dnia mamy kontakt z niezliczoną ilością zanieczyszczeń i związków chemicznych, zawartych w powietrzu, wodzie i pokarmach. Żyjemy w ciągłym pośpiechu i ciągle brakuje nam czasu, staramy się więc za wszelką cenę go zaoszczędzić. Kupujemy gotowe obiady, jemy fast foody, niedosypiamy, a na dodatek nadużywamy często tytoniu i alkoholu.

Nasze ciało błyskawicznie reaguje na wszystkie toksyny, z którymi mamy kontakt, wkładając energię w uczynnienie ich niegroźnymi – detoksyfikację. Na skutek tego mniej energii zostaje na codzienne oczyszczenie, poprawę zdrowia i odnowę. Z czasem ciało nie wytrzymuje szaleńczego tempa, pogarsza się ogólny stan organizmu, co w połączeniu ze skumulowanymi w organizmie toksynami może dawać całą gamę dolegliwości  – począwszy od notorycznego zmęczenia, po skłonność do infekcji, egzemy, migreny, aż po chorobę wrzodową, choroby nowotworowe a nawet zawały serca.

Jak działa detoks?

Dieta oczyszczająca działa na dwa sposoby. Po pierwsze, wykluczając z menu pewne produkty spożywcze przestajemy obciążać organizm szkodliwymi substancjami, po drugie zaś dostarczamy mu duże ilości wartościowych substancji odżywczych, które wydatnie przyspieszają proces oczyszczania z toksyn i wspomagają odnowę komórek. Z odmłodzonymi komórkami ciało staje się zdrowsze. Ty zaś wyglądasz i czujesz się młodziej.

Nie tylko pozbawiasz się zbędnych kilogramów, ale możesz oczekiwać, że poprawi się Twoja cera,  włosy i paznokcie nabiorą zdrowego wyglądu, a Ty poczujesz przypływ energii. Odtruwanie organizmu wspaniale uspakaja umysł, zwłaszcza jeśli połączysz je z ćwiczeniami relaksacyjnymi. Proces oczyszczania możesz wspomóc dzięki dodatkowym zabiegom, takim jak hydroterapia, masaże ciała i drenaż limfatyczny.

Wskazówki dotyczące detoksu

Jeśli czujesz wyczerpanie, senność, apatię i ociężałość – kuracja oczyszczająca to coś w sam raz dla Ciebie. Nie próbuj zaczynać od długiego programu, który możesz łatwo przerwać na skutek nieposkromionego głodu. Zamiast tego pomyśl o planie weekendowym, lub nawet jednodniowym detoksie opartym na sokach, które przyspieszają proces oczyszczania organizmu, wspomagają procesy trawienne i system odpornościowy. Jeśli chcesz możesz powtarzać jednodniowy detoks nawet co tydzień.

Podstawą diety oczyszczającej są świeże, nie gotowane produkty, bogate w witaminy i związki mineralne. Jednodniowy detoks oprócz wody, opiera się wyłącznie na świeżo wyciśniętych sokach owocowych i warzywnych, które pomagają w regeneracji organizmu i oczyszczają krew i tkanki z substancji toksycznych. Z pomocą mogą przyjść nam również różne herbatki ziołowe, wspomagające detoks.

Na dłuższy program detoksykacyjny składa się już kilka etapów – zaczyna się od samych płynów, następnie do diety dodaje się stopniowo surowe owoce i warzywa, gotowane warzywa i brązowy ryż, ziarna zbóż i jogurt z żywymi kulturami bakterii, na koniec zaś ryby. Po uznanym okresie spożywania samych płynów, musisz wracać do normalnej diety powoli, w przeciwnym razie przeciążysz układ pokarmowy, a w skrajnych przypadkach możesz się nawet rozchorować.

Proces detoksykacji często wiąże się z efektami ubocznymi. Zmęczenie, ból mięśni, huśtawki nastrojów i problemy skórne są nie do uniknięcia, zwłaszcza w momencie, kiedy toksyny opuszczają Twoje ciało. Uzbrój się jednak w cierpliwość – w krótkim czasie poczujesz się młodziej, zyskasz więcej energii, a Twoja skóra, włosy, paznokcie będą zdecydowanie lepiej wyglądać.

Po detoksyfikacji

Eliminując z diety substancje, które szkodzą organizmowi – w szczególności kofeinę, nikotynę, alkohol i przetworzone cukry, sprawiasz, że poczujesz się lżej. Kontynuuj dobre nawyki także po detoksie, w miarę możliwości ograniczając spożycie tych substancji lub całkowicie wykluczając je z diety i zastępując zdrowymi zamiennikami.

Nie przystępuj do detoksu, jeśli:

·       Masz niedowagę lub anemię

·       Jesteś w ciąży lub karmisz piersią

·       Masz cukrzycę typu I

·       Jesteś w trakcie przepisanej przez lekarza farmakoterapii

·       Cierpisz na niewydolność nerek lub na ciężką niewydolność wątroby

A oto pare przepisów na świeżo wyciskane soki wspomagające proces detoksykacji:

1.Zielony pokój (składniki na 200ml – 228 kcal)

·       100 g brokułów

·       100 g jarmużu

·       25g  natki pietruszki

·       200 g jabłek

·       50g selera

Zmiksuj wszystkie składniki w sokowirówce. Podawaj w szklankach z lodem, udekorowane jarmużem.

Jest to świetny sok oczyszczając, podnoszący jednocześnie poziom energii. Zielone, liściaste warzywa doskonale działają na wątrobę. Natka pietruszki ma delikatne właściwości moczopędne, zawiera też dużo cynku i śladowe ilości soli mineralnych, które bardzo dobrze wpływają na funkcjonowanie wątroby, podczas gdy seler pomaga oczyścić nie tylko wątrobę, ale i cały układ immunologiczny, pobudzając równocześnie układ trawienny.

2. Ostateczne oczyszczenie (składniki na 300ml, 280 kcal)

·       4 marchewki

·       2 zielone jabłka

Zmiksuj wszystkie składniki w sokowirówce. Podawaj w szklankach z lodem. Możesz udekorować całość plasterkami jabłka.

Sok jest po prostu pyszny, jest najlepszym napojem tonizująco-oczyszczającym i pobudzającym układ immunologiczny. Zarówno jabłka, jak marchew zawierają niezwykle dużo soli mineralnych i witamin, świetnie oczyszczają.

3. Wodne maleństwo (składniki na 350 ml, 125 kcal)

·       ¼ arbuza, około 300 g miąższu

·       125 g malin

Miąższ z arbuza pokrój na kawałki i razem z malinami wrzuć do sokowirówki. Sok podawaj w dużych szklankach z kilkoma kostkami lodu. Udekoruj malinami.

Arbuz ma właściwości moczopędne i przyspiesza krążenie płynów ustrojowych. Dzięki za wszystko niemu możesz szybciej wyeliminować z organizmu toksyny zawarte w płynach. Pestki również zawierają dużo soku, więc nie trzeba ich wyrzucać.

4. Cytrynowa pomoc (składniki na 400 ml, 300 kcal)

·       625 g miąższu z grejpfruta

·       750 g ogórka

·       1 obrana cytryna

·       gazowana woda mineralna

Do sokowirówki wrzuć grejpfruta, ogórka i cytrynę. Odciśnij sok. Przelej do dzbanka z lodem i dopełnij woda gazowaną. Możesz podawać udekorowane świeża cytryną i miętą.

Ten sok znakomicie wpływa na organizm po dużym wysiłku fizycznym. Ogórek pomaga przepłukiwać nerki, a grejpfrut ułatwia eliminowanie toksyn.