Zanim zaczniesz biegać – jakie badania warto zrobić?

obrazek_news

Podjąłeś decyzję – zaczynam biegać! I świetnie – tylko pogratulować dobrego wyboru! Początek nowego roku jest znakomitą okazją do tego, by zmienić swój styl życia, nawyki żywieniowe, zerwać z nałogami… O korzyściach związanych z bieganiem wiele mądrych głów napisało już tomy – że zmniejsza ryzyko niektórych chorób przewlekłych (m.in. chorób serca, nowotworów, osteoporozy, astmy, cukrzycy), że zwiększa ogólną sprawność fizyczną, że pomaga kontrolować odpowiednią wagę, że wpływa na spowolnienie procesów starzenia, a wreszcie – że poprawia nastrój, zmniejszając ryzyko wystąpienia depresji. A to przecież jedna z najbardziej rozpowszechnionych chorób cywilizacyjnych..

Zanim założysz buty i dres, powinieneś jednak odpowiedzieć sobie szczerze na kilka pytań:

  1. Dlaczego chcę zacząć przygodę z bieganiem?

  2. Jak dużo zamierzam biegać?

  3. Jakie dystanse chcę pokonywać?

I wreszcie – 4. Jaki jest stan mojego zdrowia?

Nie będzie odkryciem Ameryki stwierdzenie, że inny będzie plan treningu dla kogoś, kto zamierza biegać tylko rekreacyjnie, by zgubić kilka nadprogramowych kilogramów, a inny dla tego, kto planuje pokonywać długie dystanse i brać udział w imprezach biegowych, bijąc kolejne rekordy życiowe.

Na początku zawsze warto się zważyć i zmierzyć. Pomoże nam to ustalić nasze BMI (Body Mass Index). Można skorzystać z gotowych kalkulatorów, które są dostępne w internecie lub zrobić to samemu (jeśli ktoś chce przypomnieć sobie matematyczne zasady kolejności działań).

Wzór na BMI przedstawia się następująco : WAGA (w kg) / (WZROST w metrach)2

Wynik tego działania porównujemy z tabelą opracowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).

BMI                                Wynik

< 18,5                     niedowaga

18,5 – 24,99           wartość prawidłowa

25 – 29,99              nadwaga

≥30                        otyłość

Jeśli Twoja waga znacznie przekracza wartość prawidłową, nie podejmuj samodzielnie decyzji o rozpoczęciu treningów. Obciążenie stawów przy długich dystansach może okazać się zbyt duże. Poza tym lekarz powinien ocenić ogólny stan Twojego zdrowia, wykluczyć ewentualnie towarzyszące nadwadze choroby przewlekłe i co równie istotne – pomóc dobrać odpowiednio zbilansowaną dietę. Nawet najzdrowsze formy ruchu bez pewnych ograniczeń żywieniowych nie doprowadzą do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Niestety…

Jeżeli zamierzasz ścigać się z najlepszymi i uważasz, że rekordy są w Twoim zasięgu, to także nie zapomnij o swoistym „przeglądzie” swojego organizmu. O corocznych badaniach technicznych naszych pojazdów pamiętamy, bo musimy. W przypadku nas samych to również powinien być nawyk.

Na początku warto zrobić podstawowe badania krwi (np. morfologia, cukier, elektrolity, profil lipidowy i próby wątrobowe) oraz moczu. Mając komplet wyników trzeba udać się do lekarza (najlepiej mającego specjalizację z zakresu medycyny sportowej), aby ocenił, jaki jest stan naszego zdrowia. Przy okazji poprośmy o badanie osłuchowe, pomiar ciśnienia tętniczego krwi oraz EKG. Nie zaszkodzi również wizyta u lekarza kardiologa, który sprawdzi, czy nasze serce będzie w stanie poradzić sobie ze wzmożonym wysiłkiem. Truizmem będzie stwierdzenie, że podczas wizyty odpowiadamy na pytania doktora zgodnie z prawdą.

Czasami media podają smutne informacje o zasłabnięciach lub niekiedy nawet zgonach sportowców na murawie boiska, czy na trasie biegu. Przyczyn takich sytuacji jest wiele, jednakże czasami jest to po prostu niezdiagnozowany problem zdrowotny. Lekarze przyznają, że ruch jest dla naszej kondycji i zdrowia zbawienny i na pewno nie będą nikogo od jego zażywania odwodzić. Podczas wizyty wskażą ewentualnie, czy sport, jaki pragniemy uprawiać, jest dla nas odpowiedni, czy ewentualnie nie powinniśmy pomyśleć o innych rodzajach aktywności.

Pocieszające jest to, że bieganie jako najprostsza forma ruchu jest właściwa niemal dla każdego – bez względu na płeć i wiek. A więc… do zobaczenia na trasie!

Powrót